Tuesday, 27 January 2015

Spoiler

Operasi [sunting]

Spoiler ditarik pada Chrysler sila tekan sini
Sejak spoiler adalah istilah yang menggambarkan sesuatu permohonan, operasi spoiler yang berbeza-beza bergantung pada kesan yang tertentu ia cuba untuk merosakkan. Kebanyakan fungsi spoiler biasa termasuk mengganggu beberapa jenis aliran udara memaafkan dan sekitar kenderaan yang bergerak. A spoiler biasa meresap udara dengan meningkatkan jumlah pergolakan mengalir ke atas bentuk, "merosakkan" aliran lamina dan menyediakan kusyen untuk lapisan sempadan lamina. [Rujukan?] Walau bagaimanapun, lain-lain jenis aliran udara yang dikehendaki spoiler untuk beroperasi secara berbeza dan mengambil ciri-ciri fizikal jauh berbeza.
Dalam kereta lumba [sunting]
Image result for spoilerWalaupun besar-besaran yang bergerak pada kelajuan yang semakin meningkat, udara alam sekitar memberi kesan kepada pergerakannya. Spoiler dalam perlumbaan digunakan dalam kombinasi dengan ciri-ciri lain pada badan atau casis kereta lumba untuk menukar ciri-ciri pengendalian yang dipengaruhi oleh udara alam sekitar.

Selalunya, alat-alat ini direka untuk menjadi sangat boleh laras untuk disesuaikan dengan keperluan perlumbaan di landasan yang diberikan atau yang sesuai dengan bakat pemacu tertentu, dengan matlamat keseluruhan mencecah kali lebih cepat.

Kenderaan penumpang [sunting]

Toyota MR2 dengan spoiler belakang yang dipasang di kilang
Matlamat banyak spoiler yang digunakan dalam kenderaan penumpang adalah untuk mengurangkan seretan dan meningkatkan kecekapan bahan api. [2] kenderaan penumpang boleh dilengkapi dengan depan dan spoiler belakang. Spoiler depan, ditemui di bawah bumper, kebanyakannya digunakan untuk mengurangkan jumlah udara yang berterusan di bawah kenderaan untuk mengurangkan pekali seretan dan lif.

Sukan kereta yang paling biasa dilihat dengan depan dan spoiler belakang. Walaupun kenderaan ini biasanya mempunyai casis yang lebih tegar dan penggantungan yang lebih keras untuk membantu dalam pergerakan kelajuan tinggi, spoiler yang masih boleh memberi manfaat. Ini kerana banyak kenderaan mempunyai sudut yang agak curam ke bawah pergi dari pinggir belakang bumbung turun ke batang atau ekor kereta yang boleh menyebabkan pemisahan aliran udara. Aliran udara menjadi bergelora dan zon tekanan rendah dicipta, meningkatkan seretan dan ketidakstabilan (lihat kesan Bernoulli). Menambah spoiler belakang boleh dipertimbangkan untuk membuat udara "melihat" yang lebih panjang, lebih lembut daripada cerun bumbung untuk spoiler, yang membantu untuk melambatkan pemisahan aliran dan tekanan yang tinggi di hadapan spoiler boleh membantu mengurangkan lif pada kereta oleh mewujudkan downforce. Ini boleh mengurangkan seretan dalam keadaan tertentu dan secara amnya akan meningkatkan kestabilan kelajuan tinggi kerana lif belakang dikurangkan.

Oleh kerana persatuan mereka dengan perlumbaan, spoiler sering dilihat sebagai "sporty" oleh pengguna.

Jenis bahan [sunting]

BMW E92 M3 Coupe dengan spoiler belakang (hitam) yang diperbuat daripada gentian karbon
Spoiler biasanya diperbuat daripada bahan-bahan berasaskan polimer-ringan, termasuk:

ABS plastik: Kebanyakan pengeluar peralatan asal menghasilkan spoiler Serahkanlah ABS plastik dengan pelbagai bahan tambah, biasanya pengisi berbutir, yang memperkenalkan kekakuan kepada bahan ini murah. Frailness adalah Kelemahan utama plastik, yang meningkat dengan usia produk dan disebabkan oleh penyejatan fenol menentu.
Fiberglass: Digunakan dalam pengeluaran bahagian-bahagian kereta kerana kos yang rendah untuk bahan tersebut. Spoiler Fiberglass terdiri daripada kain gentian kaca menyusup dengan resin termoset, seperti epoksi. Fiberglass cukup tahan lama dan boleh dilaksanakan, tetapi telah menjadi tidak menguntungkan untuk pengeluaran berskala besar kerana kos tenaga pekerja yang terlibat.
Silikon: Baru-baru ini, banyak pengeluar aksesori auto menggunakan polimer silikon organik. Manfaat utama bahan ini adalah luar biasa yang keplastikan. Silikon mempunyai ciri-ciri tambahan haba yang tinggi dan menyediakan jangka hayat produk lagi.
Serat karbon: gentian karbon adalah ringan, tahan lama, tetapi juga mahal. Oleh kerana jumlah yang besar kerja kasar, pengeluaran berskala besar tidak boleh secara meluas menggunakan gentian karbon dalam bahagian kereta pada masa ini.
Lain-lain jenis spoiler biasa [sunting]
Spoiler depan: A spoiler depan (empangan udara) berada pada kedudukan bawah atau bersepadu dengan bumper depan. Dalam perlumbaan, spoiler ini digunakan untuk mengawal dinamik penanganan yang berkaitan dengan udara di hadapan kenderaan. Ini boleh meningkatkan pekali seretan daripada badan kenderaan itu pada kelajuan, atau untuk menjana downforce. Dalam kenderaan penumpang, tumpuan beralih lebih kepada aliran udara ke dalam enjin bay untuk tujuan penyejukan.
Spoiler katil trak: ini hanya melekat kepada bahagian atas rel katil trak berhampiran belakang. Digunakan dengan satu selimut, spoiler ini adalah bertujuan untuk mengurangkan profil udara daripada curam drop-off dari mobil lain terlalu dekat itu.
Trak teksi spoiler: ini berazam yang sama seperti di atas, kecuali memberi tumpuan kepada drop-off dari teksi lori.
Spoiler aktif [sunting]
Satu spoiler aktif atau sayap aktif adalah aerofoil yang menyesuaikan sempena perubahan dalam ciri-ciri halaju kenderaan untuk memaksimumkan sepenuhnya downforce dan aliran udara. Spoiler aktif dengan motor menyesuaikan kedudukan dan sudut spoiler. Mereka adalah terbitan daripada aerofoil dan kepak ditemui dalam kapal terbang untuk mengarahkan udara di sekeliling pesawat. Salah satu kenderaan yang paling terkenal untuk mempunyai spoiler aktif telah Porsche. Ramai spoiler aktif juga mempunyai lif butang manual pada papan pemuka. Terdapat terutamanya tiga lokasi yang berbeza spoiler yang aktif diletakkan: di bawah bumper depan, di atas bumbung di atas cermin belakang, dan di dek belakang sebagai tempat yang paling biasa. Lebih banyak teknologi kenderaan canggih seperti Bugatti Veyron dan McLaren MP4-12C yang mempunyai banyak jawatan yang berbeza boleh didapati bergantung kepada bacaan dari komputer dalaman kereta. Pada kereta ini, spoiler yang sebenarnya akan miring hampir menegak di bawah brek berat untuk bertindak sebagai sistem brek udara. Banyak kereta lumba menggunakan spoiler aktif jenis yang berbeza bergantung kepada jenis perlumbaan dan sukan peraturan. Satu spoiler aktif jangan dikelirukan dengan pengambilan udara aktif Lamborghini Murcielago, yang hanya wujud untuk menyejukkan enjin dan mendapatkan udara sejuk dalam, bukan untuk downforce.

Kenderaan lain [sunting]
Trak berat, seperti traktor jarak jauh, boleh juga mempunyai spoiler di bahagian atas teksi untuk mengurangkan seretan disebabkan dari rintangan udara dari trailer ia menunda, yang mungkin lebih tinggi daripada teksi dan mengurangkan aerodinamik kenderaan secara mendadak tanpa penggunaan spoiler ini. The treler mereka menarik juga boleh dipasang di bawah sebelah spoiler sudut yang luar untuk memesongkan lulus udara dari roda gandar belakang ini.

Kereta api boleh menggunakan spoiler untuk mendorong seretan (seperti brek udara). Satu prototaip baru Jepun kereta api berkelajuan tinggi, yang Fastech 360 direka untuk mencapai kelajuan 400 kilometer sejam (250 mph). Hidungnya direka khusus untuk merosakkan kesan angin yang berkaitan dengan melalui terowong, dan ia boleh menggunakan 'telinga' yang bertindak untuk memperlahankan kereta api dalam kes kecemasan dengan meningkatkan seretan yang.

Sesetengah kereta perlumbaan moden menggunakan spoiler keadaan dipanggil kepak bumbung. Badan kereta yang direka untuk menjana downforce semasa memandu ke hadapan. Ini kepak bumbung menggunakan apabila seluruh badan kereta diputarkan jadi ia bergerak secara terbalik, satu keadaan di mana badan bukan menjana lif. Kepak bumbung menggunakan kerana mereka ceruk ke dalam poket di bumbung. Tekanan rendah di atas poket ini akan menyebabkan kepak untuk menggunakan, dan mengatasi beberapa lif yang dihasilkan oleh kereta tersebut, menjadikan ia lebih tahan yang keluar dari bersentuhan dengan tanah. Alat-alat ini telah diperkenalkan pada tahun 1994 di NASCAR selepas kemalangan Rusty Wallace di Talladega. [3]

Ekor ikan paus [sunting]

Ekor ikan paus asal seperti yang diperkenalkan pada 1975 3.0 liter turbo Porsche 930
Apabila Porsche 911 Turbo memulakan kerjaya pada bulan Ogos 1974, dengan besar, dibakar, spoiler belakang, mereka segera digelar ekor ikan paus. [4] [5] [6] Direka untuk mengurangkan lif belakang-akhir dan sebagainya menyimpan kereta dari oversteering di tinggi kelajuan, [7] yang getah tepi spoiler ekor ikan paus telah dianggap "mesra pejalan kaki". [8] Turbo, dengan ekor ikan paus itu, menjadi sambutan hangat. [9] Ia juga menjadi salah satu dunia yang paling sukan dikenali kereta, [10] yang masih ada dalam pengeluaran bagi dua dekad akan datang dalam satu bentuk atau lain, dengan lebih daripada 23,000 dijual oleh 1989, walaupun dari tahun 1978, spoiler belakang telah direka semula dan digelar 'teatray' disebabkan pihak syarikat yang dipertingkatkan. [11] The Porsche 911 ekor ikan paus telah digunakan bersama dengan spoiler dagu melekat pada panel valens depan, yang, menurut beberapa sumber, tidak meningkatkan kestabilan aerodinamik. [12] Ia telah didapati kurang berkesan dalam mendarabkan downforce daripada teknologi baru seperti aerofoil, [13] "sayap belakang berjalan di pangkal tingkap mobil lain terlalu dekat itu", [14] atau "sayap dikawal secara elektronik yang menjalankan kira-kira 50 mph". [15] (80 km / h).

Sejarah [sunting]

Itik ekor pada 1973 Porsche 911 Carrera RS
Ekor ikan paus itu adalah hasil daripada 1973 "itik ekor" atau Bürzel dalam Jerman (sebagai sebahagian daripada program E-), yang belakang-spoiler yang lebih kecil dan kurang berkobar dipasang pada 911 Carrera RS (bermaksud Rennsport atau sukan perlumbaan di Jerman ), pilihan di luar Jerman. [4] [6] whaletail ini pada asalnya direka untuk Porsche 930 dan Porsche 935 kereta lumba pada tahun 1973, dan diperkenalkan kepada Turbo pada tahun 1974 (sebagai sebahagian daripada program-H), ia juga adalah pilihan pada bukan turbo-Carreras dari tahun 1975. [16] [17] Kedua-dua jenis spoiler direka manakala Dr. Ernst Fuhrmann telah berkhidmat sebagai Pengarah Teknikal Porsche AG. [18] pada tahun 1976, dagu spoiler depan getah juga diperkenalkan untuk mengimbangi spoiler yang lebih berkesan. [5] Menjelang 1978, Porsche diperkenalkan reka bentuk lain bagi spoiler belakang, yang "teatray", kandang boxier yang ditempatkan pendingin-antara, dan juga pilihan untuk 911SC itu. [4] [19]

Kenderaan lain [sunting]
Ini spoiler kereta paus ekor daripada 911 Porsche ditangkap sebagai kenyataan fesyen, [20] dan istilah telah digunakan untuk merujuk kepada spoiler belakang yang besar kepada beberapa kenderaan, termasuk Ford Sierra RS, [21] Fokus, [22] Chevrolet Camaro, [23] dan Saab 900. [24] spoiler ekor ikan paus juga muncul di belakang basikal roda tiga, [25] trak, [26] bot, [27] dan kenderaan lain

No comments:

Post a Comment