Tuesday, 27 January 2015

Sistem Exzos

Satu paip ekzos mestilah direka dengan teliti untuk menjalankan gas toksik dan / atau berbahaya dari pengguna mesin. Penjana tertutup dan relau dengan cepat boleh mengisi ruang yang tertutup dengan gas ekzos beracun seperti hidrokarbon, karbon monoksida dan oksida nitrogen, [1] jika ia tidak disalurkan dengan betul dengan aktiviti luar. Juga, gas daripada kebanyakan jenis mesin yang sangat panas; paip mestilah tahan panas, dan ia tidak mesti melalui atau berhampiran apa-apa yang boleh membakar atau rosak oleh haba. Cerobong A berfungsi sebagai paip ekzos dalam struktur pegun. Bagi enjin pembakaran dalaman adalah penting untuk mempunyai sistem ekzos "ditala" (merujuk kepada ekzos ditala) untuk kecekapan optimum. Juga ini perlu memenuhi peraturan norma dikekalkan di setiap negara. Di negara-negara Eropah, EURO 5, India BS-4 dan lain-lain,

Motosikal [sunting]

Paip ekzos dan penyenyap pada Ducati Monster motosikal
Dalam kebanyakan motosikal semua atau sebahagian besar daripada sistem ekzos yang boleh dilihat dan boleh menjadi krom bersalut sebagai ciri paparan. Ekzos aftermarket boleh dibuat daripada keluli, aluminium, titanium, atau gentian karbon.

Ekzos motosikal datang dalam pelbagai jenis bergantung kepada jenis enjin dan digunakan. Satu silinder berkembar boleh mengalir ekzos ke dalam bahagian ekzos yang berasingan, seperti yang dilihat dalam Kawasaki EX250 (juga dikenali sebagai Ninja 250 di Amerika Syarikat, atau GPX 250). Atau, mereka mengalir ke bahagian ekzos tunggal yang dikenali sebagai-satu dua-dalam (2-1). Enjin yang lebih besar yang datang dengan 4 silinder, seperti supersport Jepun atau motosikal berkuasa (seperti siri Kawasaki ZX, siri Honda CBR, siri YZF Yamaha, juga dikenali sebagai R6 dan R1, dan Suzuki GSX-R siri) sering datang dengan sistem ekzos berkembar . A "sistem penuh" boleh dibeli sebagai aksesori selepas pasaran, juga dikenali sebagai 4-2-1 atau 4-1, bergantung kepada susun atur. Pada masa lalu, basikal ini akan datang standard dengan ekzos tunggal, seperti yang dilihat pada Kawasaki ZX-6R 2000 dan 2001 model. Walau bagaimanapun, EU bunyi bising dan pencemaran peraturan amnya berhenti amalan ini, memaksa syarikat-syarikat untuk menggunakan kaedah lain untuk meningkatkan prestasi motosikal.

Lori [sunting]
Dalam banyak trak / lori semua atau sebahagian besar daripada sistem ekzos yang boleh dilihat. Selalunya dalam trak itu penyenyap yang dikelilingi oleh sarung logam berlubang untuk mengelakkan orang kelecuran menyentuh penyenyap panas. Sarung ini bolehlah krom bersalut sebagai ciri paparan. Bahagian paip antara enjin dan bunyi yang sering logam fleksibel ducting perindustrian; ini membantu untuk mengelakkan getaran enjin yang dipindahkan ke dalam sistem ekzos. Kadang-kadang paip ekzos diesel yang besar adalah menegak, untuk meniup gas berbahaya panas jauh daripada orang; dalam kes-kes seperti hujung paip ekzos sering mempunyai flap logam berengsel untuk menghentikan serpihan, burung dan air hujan daripada jatuh di dalam.

Enjin dua lejang [sunting]
Dalam enjin dua lejang, seperti yang digunakan pada basikal kotoran, bonjol dalam paip ekzos yang dikenali sebagai kebuk pengembangan menggunakan tekanan ekzos untuk membuat pam yang perasan lebih udara dan bahan api ke dalam silinder semasa lejang pengambilan. Ini memberi kuasa dan bahan api yang lebih cekap. Lihat kesan Kadenacy.

Enjin marin [sunting]
Dengan diesel di atas kapal atau petrol (petrol) enjin di bawah-dek kapal marin: -

Susulan paip ekzos berhenti daripada terlalu panas di dalam bilik enjin di mana orang mesti berusaha untuk perkhidmatan enjin.
Makan air ke dalam paip ekzos menyejukkan gas ekzos dan dengan itu mengurangkan tekanan balik yang di silinder enjin 'Selalunya dalam perkhidmatan marin manifold ekzos adalah penting dengan penukar haba yang membolehkan air laut untuk menyejukkan sistem tertutup air segar yang beredar di dalam enjin.
Motor sangkut [sunting]
Dalam motor sangkut sistem ekzos biasanya laluan menegak melalui struktur enjin dan mengurangkan luar air bunyi bertiup keluar air, kadang-kadang melalui tengah-tengah kipas.

Terminology [sunting]
Manifold atau header [sunting]

Aftermarket ekzos manifold
Dalam enjin pengeluaran yang paling, manifold ini adalah sebuah himpunan yang direka untuk mengumpul gas ekzos daripada dua atau lebih silinder ke dalam satu paip. Pancarongga sering diperbuat daripada besi tuang dalam kereta pengeluaran saham, dan mungkin mempunyai bahan penjimatan ciri reka bentuk seperti menggunakan logam-kurangnya, untuk menduduki ruang yang paling perlu, atau mempunyai kos pengeluaran yang terendah. Sekatan ini reka bentuk sering menghasilkan reka bentuk yang kos efektif tetapi itu tidak melakukan kerja yang paling cekap melepaskan gas dari enjin. Ketidakcekapan biasanya berlaku disebabkan oleh jenis enjin pembakaran dan silinder itu. Sejak silinder api pada masa yang berlainan, ekzos meninggalkan mereka pada masa yang berlainan, dan gelombang tekanan daripada gas yang baru muncul dari satu silinder mungkin tidak benar-benar dikosongkan melalui sistem ekzos apabila satu lagi datang. Ini mewujudkan tekanan balik dan sekatan dalam sistem ekzos enjin yang boleh menyekat kemungkinan benar prestasi enjin. Di Australia, paip sistem ekzos yang melekat kepada manifold ekzos dipanggil 'paip enjin' dan paip gas untuk mengeluarkan udara ambien dipanggil 'paip ekor'.

Tidak kira apa sifat-sifat negatif memberi tumpuan kepada oleh penjual berpotensi konfigurasi saluran keluli tiub ekzos, jurutera yang komponen enjin reka bentuk memilih konvensional pancarongga ekzos besi tuang juga boleh menyenaraikan sifat-sifat positif, seperti pelbagai hartanah pengurusan haba dan umur panjang baik daripada apa-apa jenis rekabentuk outlet ekzos. Bagi pengguna biasa, yang mempunyai masalah dengan sistem saluran ekzos boleh layak sebagai 'yang kurang memuaskan'.

A header (kadang-kadang dipanggil set pengekstrak di Australia) adalah manifold direka khusus untuk prestasi. [2] Dalam reka bentuk, jurutera mencipta manifold tanpa mengambil kira berat atau kos tetapi sebaliknya untuk aliran optimum gas ekzos. Reka bentuk ini menyebabkan tandukan yang lebih cekap di memerangkap ekzos dari silinder. Tajuk adalah tiub keluli umumnya bulat dengan liku dan lipatan dikira untuk membuat laluan dari pelabuhan ekzos setiap silinder untuk keluar bersama semua panjang yang sama, dan menyertai pada sudut yang sempit untuk menggalakkan gelombang tekanan untuk mengalir melalui saluran keluar, dan tidak kembali ke arah silinder lain. Dalam satu set tajuk ditala panjang paip dengan teliti dikira untuk meningkatkan aliran ekzos dalam revolusi enjin tertentu bagi setiap julat minit.

Tajuk biasanya dibuat oleh syarikat-syarikat automotif selepas pasaran, tetapi kadang-kadang boleh dibeli dari jabatan bahagian berprestasi tinggi di seluruh dealer kereta. Secara umumnya, prestasi peminat kereta yang paling membeli pengepala selepas pasaran yang dibuat oleh syarikat-syarikat semata-mata tertumpu kepada menghasilkan dipercayai, kos efektif yang direka dengan tajuk khusus untuk kereta mereka. Tajuk juga boleh adat direka oleh sebuah kedai adat. Oleh kerana bahan-bahan canggih yang beberapa pengepala selepas pasaran diperbuat daripada, ini boleh menjadi mahal. Nasib baik, sistem ekzos boleh adat dibina untuk mana-mana kereta, dan umumnya tidak khusus kepada motor kereta dan reka bentuk kecuali yang perlu untuk menyambung dengan betul teguh kepada enjin. Ini biasanya dicapai dengan saiz yang betul dalam peringkat reka bentuk, dan memilih jenis gasket yang betul dan saiz untuk enjin.

Tandukan balik [sunting]
The Tandukan balik (atau header belakang) adalah sebahagian daripada sistem ekzos dari bahagian akhir header untuk lubang terakhir untuk membuka udara - segala-galanya daripada header belakang. Sistem Tandukan balik biasanya dihasilkan sebagai sistem prestasi selepas pasaran untuk kereta tanpa turbochargers.
Image result for ekzos
Turbo-belakang [sunting]
Turbo-balik (atau kembali turbo) adalah sebahagian daripada sistem ekzos dari bahagian akhir yang turbocharger untuk lubang terakhir untuk membuka udara. Sistem turbo balik biasanya dihasilkan sebagai sistem prestasi selepas pasaran untuk kereta dengan pengecas turbo. Beberapa turbo balik (dan header semula) menggantikan sistem penukar pemangkin saham dengan orang lain yang mempunyai kurang sekatan aliran.

Dengan atau tanpa penukar pemangkin [sunting]
Sesetengah sistem (termasuk belukar di semua sistem) (kadang-kadang pada masa kini dikenali sebagai catless atau de-kucing) menghapuskan penukar bermangkin. Ia adalah menyalahi undang-undang dan bertentangan dengan undang-undang Persekutuan di Amerika Syarikat dan negara-negara lain untuk tidak mempunyai penukar bermangkin jika kenderaan dipandu di atas jalan awam. [3] Tujuan utama penukar bermangkin pada sebuah kereta adalah untuk mengurangkan pengeluaran asap merbahaya hidrokarbon , karbon monoksida dan oksida nitrogen ke dalam atmosfera. [1]

Cat-belakang [sunting]
Cat-kembali (juga kembali kucing dan catback) merujuk kepada bahagian sistem ekzos dari alur keluar penukar pemangkin untuk lubang terakhir untuk membuka udara. Ini secara amnya termasuk paip dari penukar untuk muffler, selendang, dan panjang akhir paip untuk membuka udara.

Sistem ekzos Cat balik amnya menggunakan paip diameter lebih besar daripada sistem saham. The mufflers termasuk dalam kit ini sering glasspacks, untuk mengurangkan tekanan belakang. Jika sistem yang direkabentuk untuk persembahan lebih daripada fungsi, ia boleh ditala untuk meningkatkan bunyi rendah yang kurang dari tinggi RPM enjin-anjakan rendah.

Tailpipe dan ekzos [sunting]
Dengan trak, kadang-kadang bunyi itu melintang di bawah bahagian depan teksi dan tailpipe yang bertiup ke tepi dari ofsaid yang (sebelah kanan jika memandu di sebelah kiri, sebelah kiri jika memandu di sebelah kanan). Sisi kereta penumpang di mana pintu keluar ekzos di bawah bumper belakang biasanya menunjukkan pasaran yang mana kenderaan yang direka bentuk, iaitu Jepun (dan beberapa British lebih tua) kenderaan mempunyai ekzos di sebelah kanan sehingga mereka jauh dari tepi jalan di negara-negara yang memandu di sebelah kiri, manakala kenderaan Eropah mempunyai ekzos di sebelah kiri. [rujukan?]

Hujung panjang akhir paip ekzos pengudaraan di mana ia membuka udara, umumnya bahagian hanya boleh dilihat daripada bahagian sistem ekzos pada kenderaan, sering berakhir hanya dengan potongan lurus atau sudut, tetapi mungkin termasuk tip mewah. Tip ini kadang-kadang krom. Ia sering paip lebih besar daripada yang lain daripada sistem ekzos. Ini menghasilkan pengurangan akhir dalam tekanan, dan kadang-kadang digunakan untuk meningkatkan penampilan kereta.

Pada akhir 1950-an di Amerika Syarikat pengeluar mempunyai fesyen penggayaan dalam kereta untuk membentuk bumper belakang dengan lubang pada setiap akhir di mana ekzos itu lalu. Dua cawangan melambangkan V-8 kuasa, dan hanya kereta yang paling mahal (Cadillac, Lincoln, Imperial, Packard) telah dilengkapi dengan reka bentuk ini. Satu justifikasi untuk ini adalah bahawa kereta mewah pada masa itu mempunyai terjual belakang yang panjang bahawa paip ekzos dikikis tanah apabila kereta yang dilalui tanjakan. Fesyen yang hilang selepas pelanggan menyatakan bahawa hujung belakang kereta itu, yang merupakan kawasan tekanan rendah, yang dikumpul jelaga dari ekzos dan kandungan asid yang makan ke bumper chrome saduran belakang. [Rujukan?]

Apabila bas, lori atau traktor atau penggali mempunyai paip ekzos menegak (dipanggil susunan atau paip di belakang teksi), kadang-kadang akhirnya adalah melengkung, atau mempunyai penutup kepak berengsel yang bertiup aliran gas keluar dari jalan, untuk cuba menghalang objek asing (termasuk najis dari burung perching pada paip ekzos ketika kenderaan yang tidak digunakan) mendapatkan dalam paip ekzos. [rujukan?]

Dalam beberapa trak, apabila bunyi itu adalah depan ke belakang di bawah casis, akhir tailpipe bertukar 90 ° dan bertiup ke bawah. Yang melindungi sesiapa berhampiran sebuah trak bergerak dari mendapat letupan langsung gas ekzos, tetapi sering menimbulkan debu apabila lori itu memandu di permukaan unmade berdebu yang kering seperti di tapak bangunan.

Paip Lake [sunting]
Paip Lake [4] adalah sejenis selepas ekzos prestasi pasaran ditambah oleh peminat prestasi. Ekzos dihalakan dari pancarongga ekzos bersama atau di sebelah bahagian bawah badan kereta di bawah pintu. Mereka biasanya krom bersalut. Biasanya mereka juga ditawarkan rangsangan prestasi kerana mereka mempunyai kurang belakang tekanan daripada ekzos konvensional, bersama-sama dengan kawalan alam sekitar kurang (tidak penukar pemangkin).

Sistem ekzos penalaan [sunting]
Image result for ekzos
Sistem ekzos aftermarket termasuk tajuk dan plasma-disembur putih salutan seramik
Banyak syarikat menawarkan automotif aftermarket naik taraf sistem ekzos sebagai subkategori enjin tuning. Ini adalah sering agak mahal kerana ia biasanya termasuk menggantikan manifold ekzos keseluruhan atau lain-lain komponen yang besar. Naik taraf ini bagaimanapun dengan ketara boleh meningkatkan prestasi enjin dan melakukan ini melalui cara dua prinsip utama:

Dengan mengurangkan tekanan belakang ekzos, kuasa enjin bertambah dalam enjin empat lejang
Dengan mengurangkan jumlah haba dari ekzos hilang ke dalam kawasan underbonnet. Ini mengurangkan suhu underbonnet dan seterusnya merendahkan suhu pancarongga pengambilan, kuasa semakin meningkat. Ini juga mempunyai kesan sampingan yang positif untuk mencegah komponen sensitif haba daripada rosak. Tambahan pula, menyimpan haba dalam gas ekzos mempercepatkan sehingga ini, oleh itu mengurangkan tekanan belakang juga.
Tekanan belakang yang biasa dikurangkan dengan menggantikan pancarongga ekzos dengan tajuk, yang mempunyai selekoh licin dan biasanya diameter paip yang lebih luas.

Pengurusan ekzos Haba adalah istilah yang menggambarkan tentang mengurangkan jumlah haba ekzos terpancar keluar dari paip ekzos dan bahagian-bahagian. Satu penyelesaian dominan untuk upgraders selepas pasaran ialah penggunaan salutan seramik digunakan melalui semburan haba. Ini bukan sahaja mengurangkan kehilangan haba dan mengurangkan tekanan belakang, tetapi menyediakan satu cara yang berkesan untuk melindungi sistem ekzos daripada haus dan lusuh, kemerosotan haba dan kakisan. [5]

No comments:

Post a Comment